PODLE ČEHO SE POZNÁ ÚSPĚŠNÁ FIRMA? Jde o zisk, obrat, podíl na trhu? Má spokojené zákazníky, anebo nemá konkurenci? Záleží na tom, kdo hodnocení provádí. Mezi úspěšné firmy patří jistě i žákovské fiktivní firmy ze Střední školy podnikání Vysoké Mýto. Po vítězství na 7. Regionálním veletrhu fiktivních firem ve Vysokém Mýtě, který zmíněná škola pořádala v listopadu loňského roku, dokázaly firmy zaujmout a také zcela ovládnout Mezinárodní veletrh v Olomouci, který se na Výstavišti Flora konal v lednu 2020 již po osmé. Své síly zde poměřilo 26 firem z České republiky a 15 ze zahraničí.
„Školní předmět fiktivní firma je moderní způsob výuky, který podporuje podnikatelské dovednosti žáků,“ vysvětluje Ing. Jitka Chládková, ředitelka školy. „Jde o propojení nabytých teoretických poznatků s jejich praktickou využitelností v praxi. Žáci založí fiktivní společnost, která je vedena, jako by skutečně existovala. Hlavním výstupem je pak praktické seznámení se se základními podnikovými činnostmi, orientace v hospodářské praxi, schopnost řešit problémy a také naučit se pracovat v týmu. Významné je i to, že žáci posilují své vyjadřovací schopnosti v českém, ale i cizím jazyce. A to vše při samostatné práci žáků (učitel vystupuje pouze v roli konzultanta).“
Eva Vítková, vyučující zmíněného předmětu, k tomu dodává: „Ve škole pracují každý rok tři nové fiktivní firmy. Letos jde o firmy Cotton Candy (prodej cukrové vaty a příslušenství), IcePoint (prodej mražených výrobků a příslušenství) a SPOKOČOKO (prodej čokolády s ovocem a příslušenství).“
Především firma Cotton Candy, která byla vyhlášena nejlepší firmou olomouckého veletrhu, prokázala výbornou znalost nabízeného zboží, komunikaci s klientem a vystupování reprezentantů i vysokou úroveň celkového vyznění propagace. Patří jí také prvenství v kategoriích Nejlepší obchodní plán a Nejlepší obchodní stánek.
Firma IcePoint získala přední ohodnocení v soutěžích o nejlepší obchodní komunikaci v anglickém jazyce a nejlepší prezentaci v angličtině, ve kterých zaujala porotu perfektním anglickým překladem, sladěním grafického zpracování prezentace s vystupováním prodejců a přednesem.
V neposlední řadě se na medailových příčkách v soutěži o Nejlepší katalog umístily firmy IcePoint a SPOKOČOKO.
Když se daří na domácím hřišti, je to jistě příjemné, ale „natrhnout triko“ daleko od domova a ještě v porovnání se zahraničím velmi potěší a dojme. A pokud jsou mezi hodnotiteli i sami podnikatelé, odborníci z praxe, není co dodat.
Spočívá snad úspěch těchto firem v tom, že je práce baví a naplňuje, že rozumí svému podnikání? Že se firmě věnují zcela dobrovolně i po vyučování? Vymýšlejí a kombinují, nepodceňují přípravy, nechají si poradit od svých učitelů? To vše zcela jistě tvoří zásadní předpoklad při posuzování úspěšnosti.
Foto a text Střední škola podnikání Vysoké Mýto, s. r. o.